Jakie korzyści płyną z ćwiczeń dla zdrowia psychicznego i fizycznego?

Jakie korzyści płyną z ćwiczeń dla zdrowia psychicznego i fizycznego?

Ćwiczenia mają wiele korzyści, zarówno leczniczych, jak i profilaktycznych, dla zdrowia fizycznego i psychicznego. Każda ilość ćwiczeń, nawet jeśli spadnie poniżej sugerowanej ilości, wpłynie pozytywnie na zdrowie.

Poprawia zdrowie układu krążenia

Regularne ćwiczenia są dobre dla zdrowia serca. Możliwe korzyści to:

  • poprawa poziomu cholesterolu
  • obniżenie ciśnienia krwi
  • zmniejszenie ryzyka zawałów i chorób serca
  • zmniejszenie ryzyka udaru mózgu
  • zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia to ważna korzyść z ćwiczeń.

Osoba może od razu zacząć doświadczać korzyści płynących z regularnych ćwiczeń. Zaleca się aby dorośli wykonywali 150 minut tygodniowo o co najmniej umiarkowanej intensywności.

Pomaga w leczeniu cukrzycy

Aktywność fizyczna może przynieść korzyści osobom z cukrzycą typu 2 lub nią zagrożonym poprzez:

  • poprawę kontroli poziomu glukozy we krwi
  • zmniejszenie czynników ryzyka sercowo-naczyniowego
  • pomoc w odchudzaniu
  • poprawa ogólnego  samopoczucia
  • opóźnienie lub zapobieganie rozwojowi cukrzycy typu 2

Ćwiczenia fizyczne mogą również przynieść korzyści osobom z cukrzycą typu 1 poprzez:

  • poprawę sprawności układu krążenia
  • wzmocnienie mięśni
  • poprawa wrażliwości na insulinę

Zmniejsza ryzyko niektórych nowotworów

The National Cancer Institute znajdujący się w USA twierdzi, że „istnieją mocne dowody na to, że wyższy poziom aktywności fizycznej wiąże się z niższym ryzykiem” następujących nowotworów:

  • okrężnicy
  • żołądku
  • przełyku
  • piersi
  • pęcherzu moczowego
  • macicy 
  • nerek

Poprawia zdrowie psychiczne i nastrój

Aktywność fizyczna może pomóc zmniejszyć niepokój, a ta korzyść może zacząć się zaraz po umiarkowanej lub energicznej sesji ćwiczeń. Dłuższe, regularne ćwiczenia mogą również pomóc zmniejszyć ryzyko depresji.

Poprawia zdrowie kości

Regularne ćwiczenia mogą pomóc w zapobieganiu utracie gęstości kości, która pojawia się wraz ze starzeniem się. Umiarkowane lub energiczne ćwiczenia wzmacniające mięśnie i aerobowe mają bardzo pozytywny wpływ. Prawdziwe korzyści dla gęstości kości zaczynają się już po około 90 minutach ćwiczeń tygodniowo. Ćwiczenia z obciążeniem, takie jak chodzenie i taniec oraz ćwiczenia oporowe, są szczególnie dobre dla zdrowia kości.

Pomaga budować i wzmacniać mięśnie

Ćwiczenia z obciążeniem pomagają budować silne mięśnie, co jest szczególnie ważne dla dorosłych, gdy się starzeją

Zwiększa szansę na dłuższe życie

„Mocne dowody naukowe pokazują, że aktywność fizyczna opóźnia śmierć ze wszystkich przyczyn”, zgodnie z raportem Departamentu Zdrowia i Opieki Społecznej z 2018 roku. Co więcej, korzyści zaczynają się kumulować przy niewielkich ilościach umiarkowanych do intensywnych ćwiczeń. Największy skok następuje, gdy osoba przechodzi od bycia „nieaktywnym” do „niedostatecznie aktywnego”.

Pomaga w zasypianiu

Ćwiczenia korzystnie wpływają na pracę organizmu podczas snu poprzez:

  • zwiększenie wydajności snu
  • poprawa jakości i głębokiego snu
  • zmniejszenie senności w ciągu dnia
  • zmniejszenie zapotrzebowania na leki nasenne

Pomaga w osteoporozie

Ponieważ ćwiczenia mogą poprawić zdrowie kości, mogą leczyć osteoporozę lub jej zapobiegać. Regularne ćwiczenia pomagają również zapobiegać upadkom i złamaniom związanym z osłabieniem mięśni i brakiem równowagi, co jest szczególnie ważne dla osób z osteoporozą.

Podsumowanie

Regularne ćwiczenia mogą zmniejszyć ryzyko wielu poważnych chorób, poprawić zdrowie psychiczne i nastrój oraz wydłużyć życie. Ćwiczenie przynosi korzyści wszystkim grupom wiekowym. Niektóre korzyści pojawiają się przy bardzo niewielkim wzroście aktywności fizycznej u osób, które obecnie są nieaktywne. Nawet jeśli dana osoba jest daleka od osiągnięcia zalecanych tygodniowych poziomów aktywności, małe kroki są ważne i warte zachodu.